Una de les principals fites de la Revolució, fou la constitució del Consell de l’Escola Nova Unificada, impulsada i liderada pels anarquistes de la CNT‐FAI. La delegació del CENU a Tarragona presidida per Alomà transformà d’arrel el sistema educatiu, higienitzant i ampliant els centres escolars antiquats heredats de la ineficaç, classista i decadent república burgesa i la monarquia, tancant-ne els més vergonyants i obrint‐ne de nous i amb més prestacions; incorporant els avenços educatius hereus de la pedagogia de Ferrer i Guàrdia, i reintroduint, per primer cop en més de dos segles, el català com a llengua vehicular.
El respecte a la personalitat de l’infant; la introducció de flexibilitat en els temaris, de manera que els alumnes podien aprofundir en els aspectes que més els interessaven; el culte a les ciències, les arts i la natura, amb la implementació de la higiene i l’educació física, així com de la formació musical i plàstica; i l’atenció individualitzada, foren només algunes de les novetats que incorporà aquest model pedagògic obert, humanista i revolucionari.
Prop de 2.000 nens i nenes que no tenien plaça escolar i es trobaven al carrer o condemnats al treball infantil en l’anterior sistema de la república capitalista, trobaren plaça en els centres del CENU depenents de la delegació del CENU a Tarragona, presidida pel gran impulsor del projecte a les contrades tarragonines, el pedagog anarquista Josep Maria Alomà i Sanabras.
No hay comentarios:
Publicar un comentario